Naziv: |
Oblikovalec zvoka/oblikovalka zvoka |
Status: |
Objava |
Datum objave sklepa ministra: |
18.5.2018 |
Predhodniki: |
Oblikovalec/oblikovalka zvoka (21300141) |
Klasius-P16: |
Avdiovizualno ustvarjanje, tehnike in multimedijska proizvodnja (0211) |
Klasius-SRV: |
Podraven 6/1: Izidi, certifikatni sistem NPK (26100) |
Raven kvalifikacije: |
SOK 6, EOK 5 |
1. Ime in koda kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti
2. Potrebna strokovna znanja in spretnosti in posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo
2.1. Strokovna znanja in spretnosti
Glej poklicni standard Oblikovalec zvoka/oblikovalka zvoka 47406441 in točko 11 tega kataloga.
2.2. Posebni pogoji, ki jih mora izpolnjevati oseba, ki želi pridobiti poklicno kvalifikacijo
- najmanj srednja strokovna ali splošna izobrazba in vsaj tri leta delovnih izkušenj na področju zvoka. Kandidat lahko namesto zahtevanih let delovnih izkušenj le-te dokazuje tudi z dokazili o samostojnem delu na najmanj petih zahtevnih zvokovnih projektih (videospot, film, studijski album, koncert, gledališki projekt …) z objektivnim dokazilom o avtorstvu (npr.: navedba v gledališkem listu, navedba v javni objavi, navedba v špici oddaje/filma/TV-prenosa ipd., producentovo potrdilo ali druge odgovorne osebe …). Projekti ne smejo biti starejši od petih let.
3. Povezanost s programi za pridobitev izobrazbe
4. Načini preverjanja strokovnih znanj in spretnosti
V postopku svetovanja kandidat pripravi osebno zbirno mapo, ki jo komisija ovrednoti, in če je kandidat v njej predložil verodostojna, veljavna in ustrezna dokazila o znanjih, spretnostih in kompetencah iz poklicnega standarda, lahko komisija:
- prizna vsebine poklicnega standarda v celoti,
- prizna vsebine poklicnega standarda delno in določi tista znanja, spretnosti in kompetence, ki jih bo preverjala,
- ne prizna nobene vsebine poklicnega standarda, ker kandidat ne dokazuje nobenih znanj, spretnosti in kompetenc iz poklicnega standarda in bo preverjala smiselno celotni poklicni standard.
4.2. NAČINI PREVERJANJA
Kandidat pripravi in na preverjanju zagovarja strokovno nalogo, v kateri opiše in utemelji posamezne elemente dela oblikovalca/ke zvoka. Komisiji jo predloži v ustreznem formatu in nosilcu (DVD, USB; elektronski portal ipd.). Strokovna naloga vsebuje:
- do 10 min zvokovnega segmenta iz izbranega zvokovnega projekta,
- opis produkcijskega postopka (vsebinska zasnova projekta, tehnični in kadrovski načrt, seznam uporabljene opreme in storitev, seznam izvajalcev);
- analizo terminskega in kadrovskega plana z utemeljitvami sprememb in zaključki;
- opis upoštevanja in zagotavljanja predpisov o varnosti in zdravju pri delu, požarni varnosti in varovanju okolja.
5. Merila preverjanja
Merila ocenjevanja sestavin procesa dela:
Področje ocenjevanja |
Merila ocenjevanja |
DELEŽ % |
Izdelek |
skladnost izvedbe z načrtom preverjanega segmenta zvokovnega projekta |
60 |
strokovna ustreznost |
||
celovitost dokumentacije: vsebinska zasnova zvokovnega projekta, tehnični in kadrovski načrt, seznam uporabljene opreme in storitev, seznam izvajalcev |
||
sistematičnost in preglednost |
||
Zagovor |
predstavitev in strokovna utemeljitev izdelka in obvladovanje strokovno teoretičnih znanj s področja oblikovanja zvoka predstavitev in nastop kandidata: odnos do dela, komunikacija |
40 |
- neupoštevanje pravil o varnosti in zdravju pri delu ter požarni varnosti.
- popolna neskladnost izvedbe z načrtom
6. Poklic oziroma sklopi zadolžitev v okviru poklica, ki jih je mogoče opravljati po pridobljeni poklicni kvalifikaciji in koda
7. Raven zahtevnosti dela
8. Prilagoditve za osebe s posebnimi potrebami
Ni prilagoditev za osebe s posebnimi potrebami.
9. Materialni in kadrovski pogoji, ki jih morajo izpolnjevati izvajalci postopkov za ugotavljanje in potrjevanje poklicnih kvalifikacij
9.1. Materialni pogoji
- Prostor z računalniško ali drugo opremo z možnostjo predstavitve strokovne naloge (DVD-predvajalnik, USB-priključek, povezava z internetom itd.) ter s sodobnimi tehničnimi možnostmi, ki jih zahteva reprodukcija zvokovnega projekta (akustično obdelan prostor s studijskim ozvočenjem).
Izvajalci postopkov ugotavljanja in preverjanja poklicnih kvalifikacij morajo zagotavljati informiranje in svetovanje kandidatom z usposobljenim svetovalcem.
9.2. Kadrovski pogoji
Licenco za člana komisije za preverjanje in potrjevanje NPK lahko pridobi, kdor izpolnjuje pogoje predpisane z zakonom, ki ureja Nacionalne poklicne kvalifikacije. Komisijo sestavljajo trije člani, od katerih ima:
- en član najmanj visokošolsko izobrazbo in 5 let delovnih izkušenj na AV- področju,
- en član najmanj srednješolsko izobrazbo in 10 let delovnih izkušenj s področja oblikovanja zvoka ali z opravljenim NPK Oblikovalec/oblikovalka zvoka in 10 let delovnih izkušenj s področja oblikovanja zvoka,
- tretji član mora izpolnjevati enega od meril, navedenih v prvi ali drugi alineji.
10. Časovna veljavnost izdanih certifikatov
11. Standardi strokovnih znanj in spretnosti
Ključna dela | Znanja in spretnosti | Naloge za preverjanje |
---|---|---|
izdela načrt zvokovnega projekta |
|
Spodnje naloge za preverjanje so smernice za pripravo strokovne naloge/izdelka: Priprava načrta zvokovnega projekta:
|
snema in/ali kreira zvok |
|
Snemanje in/ali oblikovanje zvoka:
|
obdeluje in ureja zvok |
|
Obdelovanje in urejanje zvoka:
|
oblikuje zvočno sliko |
|
Oblikovanje zvočne slike:
|
zapiše in arhivira zvok v končno obliko |
|
Zapiše in arhivira zvok:
|
12. Literatura, strokovno gradivo
- Mastnak, J.: Bukovec, M.: Osnove akustike, šola PET, Ljubljana.
- Fefer, D., Jeglič, A. (1992): Osnove akustike. Akademska založba, Ljubljana.
- Ravnikar, B. (2001): Osnove glasbene akustike in informatike. DZS, Ljubljana.
- Ur. Mastnak, J.: Cedilnik, R.: Kreslin, V. (1986): Mikrofonska tehnika. skripta, Izobraževalno središče RTV Slovenija.
- Sonnenshein, D. (2001): Sound Design. Michael Wiese Production.
- Attwood, D. (2002): Sound Design – classic audio and hi-fi design. Mitchell Beazley.
- Eisele, A. (2012): Sound design and Mixing in Reason. Hal Leonard Corporation.
- Kaye, D., LeBrecht, J. (2013): Sound and Music for the Theatre – the Art & Technique of Design. Taylor & Francis, 3rd edition.
- Holman, T. (2012): Sound for Film and Television. Taylor & Francis.
- Baxter, D. (2014): A practical guide to Television Sound Engineering. CRC Press.
- Nisbett, A. (2003). The sound studio – audio techniques for Radio, Television, Film and Recording. Focal CRC Press.
- Talbot-Smith, M. (2013): Broadcast Sound Technolgy. Butterworth-Heinemann.
- Misner, T. (2001): Practical Studio Techniques. SAE Institute publications, 3rd edition.
- Hunter Stark S. (1996): Live Sound Reinforcement – a comprehensice guide to P.A. and music reinforcement systems and Technology. Hal Leonard Corporation.
- Fry, D. (2005): Live Sound Mixing. Dunkworld Communications, 4th Ed.
- Swallow, D. (2012): Live Audio: The art of mixing a show. Taylor & Francis.
- Rumsey, F., McCormick, T. (2012): Sound and Recording: an introduction. Taylor & Francis.
- Ward, P., Bermingham, A., Wherry, C. (2000): Multiskilling for Television Production. Focal Press.
- Jekosch, Ute (2006): Voice and speech quality perseption: assesment and evaluation, Springer.
- Jekosch, Ute: Assigning Meaning to Sound – Semiotics in the Context of Product-Sound Design.
- Blauert, Jens (2006): Reality, virtual reality-and the roots of psychoacoustics, Springer.
- Blauert, Jens (urednik): Communication Acoustics, Springer.
- Blauert, Jens (1995): Spatial Hearing, Revised Edition - The Psychophysics of Human Sound Localization, The MIT Press.
- Blauert, Jens, Xiang, Ning (2009): Acoustics for Engineers-Troy Lectures, Springer.
- Fastl, Hugo, Zwicker, Eberhard (2011): Psychoacoustics - Facts and Models, Springer.
- Audio Engineering Society – www.aes.org
- www.ingentaconnect.com
13. Delovna skupina za pripravo kataloga standardov strokovnih znanj in spretnosti
- Aleš Koman, RTV Slovenija
- Janez Strojan, RTV Slovenija
- Marjan Kralj, RTV Slovenija
- Boštjan Zakrajšek, Cankarjev dom
- Rudi Jeseničnik, Viba film
- Julij Zornik, 100, d. o. o.
- Ivan Oven, Ministrstvo za kulturo
- Martin Mele
- Irena Brglez, GZS
- Srečko Zakrajšek, IAM
- Peter Gruden, Studio Metro
- Tonči Bakotin, SAE Inštitut
- Mag. Barbara Velkov Rozman, CPI
- Boštjan Košorok, CPI
- Stojan Nemec, SNG NG
- Klemen Pečnik, FE
- Matjaž Jeršič, SLG Celje
- dr. Mitja Reichenberg, SAE Institute
- Marko Vogrinc, TV Slovenija
- Rudi Jeseničnik, VIBA film
- Matej Pečaver, IAM
- Boštjan Zakrajšek, Cankarjev dom
- Denis Miklavčič, Sindikat Glosa
- Janez Strojan, član komisije za NPK
- Klavdija Zupan, dramaturginja
- Dr. Peter Purg, UNG
- Boštjan Kerčmar, Viba Film
- Irena Ostrouška, Ministrstvo za kulturo
- mag. Barbara Velkov Rozman, CPI